Slavön Île de Goree i Dakar, Senegal

En av våra dagar i Dakar valde vi att besöka ön Île de Goree för att lära oss och våra barn, mer om slaveriets mörka historia. Île de Goree ligger strax utanför Dakar och du tar dig lätt dit med färja.

Vi tog vår hyrbil från hotellet, genom Dakar, ner till färjeterminalen som ligger i södra delen av staden. När vi närmande oss och skulle köra in på hamnområdet blev vi stoppade av en vakt som sa något på franska. Vi försökte fråga på engelska var vi skulle parkera men då blev vi ganska bestämt bortviftade så det var bara att vända om åka ut på gatan igen. Men lite längre bort verkade det finnas en parkering och efter lite support från en fransk familj som kunde lite engelska, lyckades vi också betala för parkeringen och promenerade tillbaka till hamnen.

Guider och färjebiljetter

Utanför färjeterminalen var det ganska gott om folk. Det visade sig att det inte bara var turister som skulle åka ut till ön utan också guider som raggade kunder. Gänget med guider förstod ganska snabbt att vi inte pratade franska men när vi stod och tittade på prislistan till färjan så hade ryktet gått och en engelsktalande guide kom fram till oss. Vi kände dock att vi ville ta det lite lugnt och gå omkring på ön själva, mest för att kunna ha fokus på ungarna och uppleva ön tillsammans med dem. Hade det bara varit Roger och jag tror jag att en guide hade gjort vårt besök ännu mer intressant. Guiden var ändå väldigt trevlig och hjälpte oss att köpa rätt biljetter i luckan och visade oss vart vi skulle gå in och vänta på färjan.

En ö med lite bebyggels med hav runt omkring.
Ön Île de Goree ligger ungefär 2–3 km utanför Dakar.

Vandra runt på Île de Goree och lunch

När vi kommit iland efter den ganska korta färjeturen tänkte vi att det kunde vara bra att få koll på hur ofta färjorna gick tillbaka igen. Vi letade en stund men hittade ingen turlista men däremot så hittade vi en polis. Han pratade franska och skrattade men med lite gester så tolkade vi honom att färjan gick en gång i timmen klockan halv.

Klockan hade hunnit bli lunchtid så vi bestämde oss för att äta innan vi började upptäcka ön. Vid färjepiren fanns ett torg med några små restauranger. Vi frågade polisen om vilken som var bra och han pekade ut en åt oss. Kanske jobbade hans kompisar där, kanske var det den bästa. Vi vuxna åt grillad fisk med bananer, Morris hamburgare och Rufus pasta.

En tallrik med en hel grilladfisk och bitar av banan.
Grillad fisk med banan.

Medan Roger och ungarna satt kvar en stund på restaurangen och åt glass gick jag en första lov runt på ön. Så vackert! Färgerna, människorna, växtligheten och havet.

En gränd med färgglada hus och växtlighet.

En gul byggnad som är en kyrka.

Ön Île de Goree var den största omlastningsplatsen av människor under slavhandeln från 1400- till 1800-talet. Här hölls slavauktioner och människor hölls fågna i olika hus på ön innan de lastades på båtar som förde dem till andra delar av världen. Redan 1978 upptogs ön på Unescos världsarvslista och blev då ett av de tolv första världsarven när listan startades.

La Maison des Esclaves/House of Salves

Jag hämtade upp resten av familjen och samtidigt kom två pelikaner spatserande ut på torget. Antar att de var rätt matade av turister för de poserade snällt för foton. Vi slängde ett öga på Googel maps och hittade vägen till La Maison des Esclaves eller på engelska House of Slaves som var vårt huvudmål med besöket på ön. Samtidgt som vi började gå började också den ena pelikanen att gå och hen hade också koll på vägen och gjorde oss sällskap ända bort till museet.

En pelikan går före två barn på en gränd med färgglada hus.
Privat pelikanguidning bort till House of Slaves.

Vi fick köa en liten stund för att komma in och köpa biljetter. Det var varmt, runt 30 grader och solen stekte men så fort man kom in i byggnaden så gick det rysningar genom hela kroppen. La Maison des Esclaves byggdes på 1776-talet och är det mest kända av de hus där människor hölls fångna innan de skeppades iväg som slavar till Europa och Amerika.

Vi gick runt i byggnaden och försökte förklara för ungarna vad som hade utspelats på platsen. Svårt att veta hur mycket de förstår och kan ta in. Frågan varför blir hela tiden hängande. Utanför kala stenrum fanns skyltar med ord som ”Kvinnor”, ”Bråkmakare” och ”Barn”.

En stenvägg med en skylt
Barn.
Unga flickor.

Ungefär mitt på huset finns en dörröppning som leder direkt ut mot havet. Öppningen kallas ”Door of No Return”, gick man ut där och över landgången till ett fartyg kom man aldrig någonsin tillbaka till Afrika igen. Det är lite ifrågasatt om just den dörren verkligen användes för att lasta ombord människor på fartygen men det dörröppningen symboliserar är så oerhört starkt och nästan omöjligt att ta in.

En sentvägg med en dörröppning där det står två barn och man kan se havet direkt utanför.
Door of No Return.

På övervåningen finns en mindre utställning. Allt på franska så vi hängde inte riktigt med även om bilderna talade högt.

En staty där en man sträcker upp sina armbar där det hänger kedjor och en kvinna kramar om honom. Båda står på en trumma.
Statyn utanför House of Slaves.

En promenad och en resa tillbaka till Dakar

Tagna efter vårt besök i House of Salves kom vi ut i solen igen och tog en promenad över ön. Det finns många konstnärer som håller till på Île de Goree och man kan titta på deras konst som ställs ut. Där finns också ett fort, Fort d’Estrées, och ett annat museum, IFAN Historical Museum, men vi kände att det räckte för oss så vi rörde oss tillbaka mot färjepiren. Precis bredvid finns en liten sandstrand där man kan bada men vi satte oss och tog en glass istället. Precis när vi började äta så kom färjan in. Och klockan var inte alls den tiden som vi tolkat från polismannen. Lite stressade sprang vi dit och han precis med färjan som avgick tio i, istället för halv. Kanske var den 20 minuter sen, eller 40 minuter tidig, eller kanske hade vi missförstått.

Île de Goree i Dakar 14Île de Goree i Dakar 12En gränd med färgglada hus och växtlighet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.