Hemma efter fantastisk vecka av dykning i Oman – starten på min resa

Igår vid lunchtid landade jag hemma i Bromma igen efter en fantastisk dykresa till Oman. Trött, efter att ha rest hela natten med dåliga flygtider, men också väldigt glad att jag prioriterade just denna resa.

Det var inte självklart att lämna Roger och ungarna själva en vecka och bara sticka iväg själv. Inte så att jag inte trodde att de skulle klara sig själva (jag har en toppenman) eller att jag inte skulle klara att resa själv (det har jag gjort förr) utan mer om jag skulle prioritera just denna resa som bara var för mig istället för att lägga tid och pengar på en resa med familjen.

Men eftersom det var dykning som jag längtade efter så mycket och just det inte är det lättaste att kombinera med familjesemester, även om det går och jag har gjort det förr, så blev ändå valet ganska lätt tillslut. Och som sagt, jag är väldigt glad över min prioritering.

Resan till Oman

Buss till Brommaplan, flygbuss till Arlanda, flyg till Istanbul, sen flyg vidare till Muscat och bil till Al Sifah. På Arlanda åt jag en torr kardemummabulle och konstaterade att jag fått med mig ett tomt airpod-fodral men Bose-hörlurarna låg där de skulle. På första flyget såg jag filmen Yesterday, som jag varmt rekommenderar, och åt helt ok mat. Jag flög Turkishairlines och bytte på den nya flygplatsen i Istanbul. Såg en skylt med ”sun terrace” och gick väldigt långt för att få lite värme och solglimt men suck, ingen mysig stund i solen utan det visade sig vara en liten balkong för rökare. Sååå snopet. Det blev film på andra flighten också och jag var väldigt glad att jag klämt ner en powerbank i packningen för någon laddning fanns inte på något av planen.

en flygplatsbyggnad full med människor.
Nya flygplatsen i Istanbul kändes väldigt stor.

Första natten i Oman

Jag landade i Muscat, Omans huvudstad sent på kvällen, en halvtimme efter midnatt. Fick börja med att köa till desken där jag fick köpa mitt Visa. Inga papper behövdes fyllas i utan bara betala och få ett kvitto. Sen kö till passkontrollen för fotografering och stämpel innan jag kunde hämta mitt bagage som redan låg och snurrade på bagagebandet.

Utanför tullen stod min trevliga chaufför och väntade med en skylt med namnet på hotellet där jag skulle bo första natten. Äntligen fick jag känna lite värme mot kroppen om än bara under den korta promenaden ut till bilen som stod parkerad i ett parkeringshus.

Förutom att det är tröttsamt jobbigt att landa mitt i natten så är det också väldigt tråkigt att inte kunna se så mycket av bilfärden från flygplatsen. Vi passerade Muscat och min chaufför pekade stolt ut deras operahus innan vi lämnade staden bakom oss. Jag hade hört att bilresan från flygplatsen till hamnen där dykbåten låg och där mitt hotell för natten låg, skulle ta cirka 45 minuter men den tog nästan det dubbla. Kanske för att det var mörkt och vi hel tiden fick väja för åsnor som tog en promenad på och vid sidan av vägen. Och något som förvånade mig var att det var så väldigt kuperat, vissa sträckor gick vägen som serpentiner över höjder.

När vi väl anlände till hotellet var det väldigt skönt att snabbt få checka in och krypa ner i sängen.

Vit byggnad med trädetaljer och en pool.
Utsikten från min balkong på Sifawy Boutique hotel.

Sifawy Boutique hotel och Jebel Sifah

Hotellet jag bodde på heter Sifawy Boutique hotel och ligger nere i marinan i As Sifah. Ett lite trevligt hotell kring en pool. Sköna sängar och bra frukost. Efter frukosten försökte jag klura ut om det var några andra på hotellet som skulle med samma båt som jag. Hade några teorier, speciellt han som verkade prova en dykdator i poolen.

Jag skippade poolhänget och tog mig en promenad i marinan istället. Med 33 grader i skuggan blev det ingen långa promenad med jag spanade in båten Omar Explorer som jag skulle åka med och passade på att bunkra med lite salta kringlor i den lilla Spar-butiken som finns i marinan.

Tillbaka på hotellet checkade jag ut för att promenera bort till båten. Mitt bagage ordnade hotellet transport för. På väg ut stötte jag på fyra andra som vara på väg mot samma mål så vi tog sällskap.

Strandpromenad i en marina med några båtar.
Promenad nere i marinan i Jebel Sifah.

Incheckning på Oman Explorer

Dykarna började droppade in och vårt bagage kom innan det var dags för vår första lunch på båten. Det var jag och en tysk tjej som reste solo, så vi blev ihopparade i hytt nr 7. Vi fick också höra att vi inte skulle hinna ut med båten ur marinan innan det blev för mycket ebb utan att vi var tvungna att tillbringa den första natten i hamnen. Lite tråkigt när man bara vill komma iväg men jag insåg snabbt att vara på båten skulle jag få tillräckligt av under min vecka så jag promenerad bort till en beach club som låg längst ut i marinan. Så länge man beställde i baren/restaurangen var det ok att hänga vid poolen. Det blev en väldigt skön och avkopplande eftermiddag. I alla fall innan loungemusiken byttes ut mot en DJ som började spela dansmusik på ganska hög volym.

Pool i förgrunden och hav i bakgrunden.
Min utsikt från solbädden över pool och hav.

Sen var det dags att återvända till båten för att packa upp all dykutrustning, få en båtbriefing och en säkerhetsbriefing samt att äta middag. Jag hade inte sovit många timmar natten innan så jag somnade sedan lätt i min hytt.

Fortsättning följer…

5 reaktioner till “Hemma efter fantastisk vecka av dykning i Oman – starten på min resa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.