Nattåg mellan Budapest och Warszawa

Vi är fyra personer i familjen Lif och vad gäller nattåg är det oftast inte det bästa antalet. Bäst sover man nog om man bokar två tvåbäddssovkupéer i 1-klass men vi åkte med 2-klass Interrailkort och då finns oftast inte sovkupéer för bara två personer och inte för fyra heller för den delen.

Liggvagn för fyra

Om vi ville ha sovvagn så var alternativet att boka en kupé för tre av oss och sen får en dela kupé med främmande människor. Vi provade att boka två st 3-bäddskupér och betala extra för de två platser vi inte skulle använda men jag kommer faktiskt inte ihåg om det inte gick eller blev på tok för dyrt. Vi bestämde oss i alla fall för att istället nöja oss med den enklare varianten liggvagn.

I liggvagnen kunde vi boka in oss alla fyra i en kupé med sex bäddar och betala lite extra för att ingen annan skulle använda de två vi inte behövde. Reser man själv kan man boka plats i en delad kupé, antingen mixad eller bara för tjejer/killar.

Een tågvagn med texten couchette car - Liegewagen.
Couchette car heter liggvagn på engelska. Sovvagn är Sleeping car.
Två barn i en tågkupé med två slafar under taket och två soffor längs sidorna. Allt blått utom de vita väggarna.
Så här såg vår liggvagn ut. Inte av senaste snitt men funkade helt ok, i alla fall om vi förtränger värmen innan vi kom iväg, men så var det ju också över 30 grader ute.

Från Budapest

Vi var i god tid på stationen Keleti i Budapest efter att ha kommit in till stationen Deli och tagit oss med tunnelbanan där emellan (skrev om det här om dagen). På Keleti gick vi till informationen och frågade om det fanns någon försäljning på vårt nattåg till Warszawa men vi informerades om att det inte fanns men efter att ha tittat på vår platsbokningsbiljett så fick vi höra att det skulle ingå frukost som skulle serveras i kupén på morgonen. Därför valde vi att köpa med oss vatten, frukt och snacks till kvällen innan vi gick på tåget.

Två barn på en perrong med två tåg inne.
Morris och Rufus letar efter vårt vagnsnummer på Budapest Keleti.

Kurståg – vagnar med olika slutmål

Vårt tåg stod inne på perrongen och vi förundrades över hur långt det var. Och att det var en oordning på vagnsnumren. Men ganska snabbt insåg vi att det var ett sk kurståg, dvs ett tåg där vagnar kopplas om efter vägen för att komma till sina slutmål. Med vårt tåg som startade i Budapest kunde man bl a komma till Warszawa i Polen, Breclav i Tjeckien och Berlin i Tyskland. Det gällde att hålla sig i rätt vagn helt enkelt.

En avgångstavla på en tågstation.
Med vårt tåg som gick 19:25 kunde man bland annat åka till Warszawa, Berlin och Breclav.

Vår liggkupé

Långt fram i tåget hittade vi vår vagn och vår kupé. Två slafar högst upp under taket och sen en soffa på var sida som kunde göras om till en mellanslaf och en underslaf. Vi kunder skjuta in våra väskor på golvet under sittplatserna (3 kabinväskor och 4 små ryggsäckar) så det var helt ok med plats i kupén. Toalett och separat handfat fanns i båda änderna av vagnen. Det som inte fanns var AC, i alla fall ingen fungerande. Det räcker nog att säga att det var hett, riktigt hett innan vi kom iväg.

Ungarna var uppspelta och varvade med att klättra upp och ner på stegarna som satt framför fönstren och att gå ut i korridoren och titta ut genom fönstren där.

Ett utrymme till förvaring bredvid en överslaf på ett tåg.
Högst upp under taket fanns också ett förvaringsutrymme men för att få upp något där behövde man klättra upp på det nedersta sätet och lyfta högt över huvudet.

Trasigt lok gav en timmes försening

Vi fick dock sitta i den mycket varma kupén ett tag innan vi kom iväg. Konduktören kom förbi och förklarade att loket var ”kaputt” samtidigt som han samlade in våra biljetter. Jag hade läst om det tidigare så det kändes helt ok att lämna ifrån oss våra Interrailkort.

Dryga timmen sena kom vi tillslut i väg. Vilken lycka när det började fläkta genom alla fönster som stod öppna i vår vagn. Det var inte tal om att stänga dem eller dörren ut till korridoren, vi fick helt enkelt ta oljudet och småskrika till varandra.

Förseningen på cirka en timme höll sen i sig hela vägen till Warszawa.

Ett barn lutar sig ut genom ett tågfönster och vinkar.
När väl tåget kom i rörelse var det härligt att få in frisk luft genom fönstren.

Sova i liggvagn

Ungarna vill först sova högst upp (så klart) så vi började med att bädda där, för bädda får man göra själv i liggvagn. Roger valde mitten och jag längst ner men vi insåg snabbt att det inte funkade i värmen och att vi skulle bli tvungna att i alla fall stänga dörren ut till korridoren, så vi bäddade om till de fyra nedersta bäddarna. Det fanns två lakan, en kudde och en filt till varje bädd. Filtarna vek vi ihop och använde som extra kudde, fallskydd och skydd mot vassa kanter som fanns i slafen längs ner.

Vi stängde igen om oss ut till korridoren och drog för alla gardiner. Under natten blev det klart svalare och vid 4-tiden drog Roger igen fönstren helt. På morgonen var det skönt att öppna dem lite grann men det blev aldrig kokhett igen.

Toaletterna

Vi borstade tänderna vid handfatet och till toaletterna, som kanske var lite slitna men inte ofräscha, var det aldrig någon kö.

Ett barn klättrar på sätet på ett tåg.
Lite uppspelt inför att åka nattåg.

Hur sov vi då?

Över förväntan faktiskt. Förutom att Morris gick en sväng i sömnen (vilket han nästan aldrig gör hemma) så sov ungarna igenom natten. Roger och jag fick också ihop ganska många timmar, i alla fall klart fler än vad vi trodde när vi gick ombord i bastun. Värst var nog att jag hade ont i höfterna efter de hårda britsarna. Men varken ungarna eller Roger led av det men jag tror att en slaf i sovvagnarna hade gjort att jag sluppit få ont.

Frukost i kupén?

Nej, någon frukost fick vi aldrig på tåget. Roger gick iväg och frågade konduktören och det var sovvagnarnas passagerare som fick frukost. Vi hade väl det lite på känn men det verkade så säkra i Budapest. Det som däremot fanns var en liten ”kiosk” där det såldes t ex vatten, chokladbitar och någon croissant med fyllning. Det hade gått åt väldigt mycket vatten i hettan så på morgonen hade vi fått hushålla lite men nu kund vi ju fylla på igen.

Ett tåg i en kurva som passer under en bro med solnedgång på himlen.
Solnedgång på väg ut ur Budapest.

Våra biljetter

Vi åkte med Interrailkort för 2a klass. Bokningen av liggvagnen hade vi gjort hemifrån så fort biljetterna släpptes 90 dagar innan resan. För hela vår tågsemester (utom platsbiljetterna Warszawa–Gdansk) tog vi hjälp av tågbokningen.se. Vi betalade 1 125 kr för själva liggvagnen för oss fyra.

Kommer vi åka nattåg igen?

Ja, det tror jag nog. Har åkt sovvagn i Sverige tidigare och det var ju klart skönare än liggvagnen i Ungern men jag säger inte blankt nej till liggvagn igen heller. Egen toa är ju alltid skönt om man vaknar och behöver gå på natten men jag prioriterar nog ändå att hela familjen kan sova i en liggvagnskupé istället för att vi skulle dela på oss för att få en sovvagn. Sova i delad kupé med främmande människor säger jag dock nej till och jag tror inte Roger är så sugen på det heller. Men man kanske kunde boka in ungarna…

Mina lärdomar och tips från vår resa i liggvagn mellan Budapest och Warszawa i juli 2019:

  • Lita inte på personalens information ang frukost/försäljning. Man behöver inte överdriva men ta med lite i reserv.
  • Det var väldigt mycket värt att köpa de två tomma platserna i vår kupé. 2 personer till hade gjort allt så mycket jobbigare, varmare och trängre.
  • Är det varmt så ta med ordentligt med vatten.
  • Våra handvevade minifläkar och solfjädrar användes flitigt.
  • Är man över 188–190 cm får man ligga med böjda knän.
  • Det fanns totalt 2 vägguttag i vår kupé med 6 bäddar. Ta med grenuttag!
  • Öronproppar är bra att ha om man är känslig eller egentligen för alla vuxna. I vår familj var det bara jag som använde öronproppar, Roger sov med musik i hörlurar men ungarna sov utan problem med ljudet.
  • På natten när man passerar en stad eller framförallt ett mötande tåg blir det ”ljusblixtar” i gardinspringorna. Använd ansiktsmask om du är känslig även om jag tror att jag skulle smält av värme under en sådan.
  • Kuddarna var rätt knöliga men absolut inte de värsta jag varit med om.
  • Planera inte in en massa saker dagen efter. Vi hittade ändå på en del i Warszawa men vi var ganska så möra.
  • Barn tycker att det är spännande med nattåg och klarar oftas värme, knöliga kuddar, ljud och lukter bättre än vuxna.
  • Håll ner storleken på varje väska. Skulle vi inte fått in dem på golvet under sätena skulle det varit väldigt trångt och bökigt.
  • Är ni en hel familj med flera väskor så tänk till innan och packa allt ni behöver på tåget i en väska så slipperna ni böket med att öppna flera väskor på trångt utrymme.

3 reaktioner till “Nattåg mellan Budapest och Warszawa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.