Tågsemester 2019 – En dag i Ljubljana

Att resa med två barn är inte alltid en dans på rosor direkt. Dagen har bitvis varit ansträngd. Oftast försöker vi lösa det genom att dela upp oss men när vi har en planerad dag i Ljubljana innan vi ska åka vidare i morgon är det inte lika lätt. Med det sagt har vi ändå haft en ok dag i denna charmiga stad.

Bra start på dagen

Frukosten på hotellet överraskade och var betydligt bättre än vad vi vågat hoppas på. Ja hela hotellet är nog bättre än vad vi trodde när vi bokade det. Bra läge i staden har det också. Efter frukosten gav vi oss ut för att besöka Ljubljana Castle som ligger på ett berg och blickar ut över staden.

Linbanan upp till Ljubljana Castle

Det är inte farligt långt att gå upp men för att få ungarna på lite bättre humör tog vi linbanan/tåget/hissen eller vad man nu ska kalla den, på engelska heter den i alla fall funicular railway.

Vi köpte biljetter både till banan och själva borgen. Det går också bra att skippa inträdet och bara kika runt på borggården och titta på utsikten. Efter lite köande var det vår tur att åka upp i klassburen som går på räls upp längs bergssluttningen. Väl upp var vi väldigt varma så efter att snabbt ha kikat på utsikten fick det bli en fika med dricka och glass.

Ett barn som står framför ett par drakvingar.
Draken Rufus på Ljubljana Castle.
Utsikt över en stad men berg i bakgrunden.
Utsikten från linbanan upp till Ljubljana Catle. Även om det inte riktigt kommer fram på bild så är bergen som omger i hela staden fantastiskt vackra.

Borgen och dess utkikstorn

Efter fikat kikade vi runt i bland annat fängelsehålor och kapell. Vi gick också i spiraltrappan upp i utkikstornet. Där uppe var det en fantastisk utsikt över staden i 360 grader. Det var många som tyckte det var lite småläskigt med höjden, både ute högst upp och i spiraltrappan som tog dig upp och ner.

Två barn står i förgrunden och blickar ut över staden.
Utsiken från borggården.
En röd spiraltrappa i metall.
Sprialtrappan som ledde upp i utkikstornet.

Separatutställning med kostymer

Just nu och fram till i början av september finns en utsällning i borgen, Parallel Worlds of Alan Hranitelj. Han är en kläddesigner som designar kostymer till teater, opera och balett. Riktigt fantastiska kreationer och jag tyckte det var det bästa med hela vårt besök.

Bås med olika tyger.
Kostymutsällningen var bäst idag.
Två barn tittar på designade kläder.
Design av Alan Hranitelj.

Lunch på torget och promenad i staden

Det finns fler delar av borgen att besöka men vi kom lite fel i matschemat och fick bege oss ner till staden igen för att få i oss lite lunch. Vi hittade en restaurang på torget nedanför som tyvärr tog lite tid på sig med beställningarna. Så mycket att de tillslut kom ut med ett glas vitt vin till alla vuxna.

Efter lunchen tog Roger med ungarna tillbaka till hotellet för lite eftermiddagsvila medan jag gick en sväng själv på stan. Vi behövde bland annat komplettera med lite strumpor. Både jag och Roger hade tänkt fel med packningen där. Jag hittade flera fina butiker där jag gärna hade handlat med mig saker hem men att släpa dem på tåget tillbaka genom Europa kändes inte lockande.

Måste säga att Ljubljana verkligen känns som en charmig stad. Mysiga kvarter, vackra hus, fullt med uteserveringar och slingrande gränder. Inte så att staden tagit mig med storm men jag trivs och skulle absolut kunna tänka mig fler besök.

En kullerstensgata med uteervering.
Mysiga gågator med uteserveringar.
Ett gammalt vackert hus.
Posthuset granne med vårt hotell.

Guidad tågtur och middag

Efter som den här resan är en tågsemester så bestämde vi oss för att åka med på en guidade tur med ett eldrivt turisttåg, The Urban Electric Train. Själva guidningen var väl inte så mycket att skryta med men det var kul att köra runt i staden i drygt en timme. Vi passerade bland annat botaniska trädgården, Operan och parlamentet.

En mann göra stora såpbullor och massa barn leker.
Innan vi åkte med det gröna tåget till höger lekte Rufus järnet bland såpbubblorna.

Efter att ha blivit avsläppt från tåget gick vi till en restaurang som jag hade sett ut på eftermiddagen. Skönt att kunna sitta ute och äta på kvällen. Vi fick god pasta och pizza innan vi avslutade kvällen med att köpa yoghurtglass i kvarteret bredvid vårt hotell. Avslutningen blev kanske egentligen att vi upptäckte springmask på en av ungarna så i morgon kommer vi starta dagen med att leta efter ett apotek.

Tack och godnatt från Ljubljana!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.