Tågsemester 2019 – Köpenhamn till Frankfurt (am Main)

Dagen startade riktigt tidigt. Vi vaknade, klädde på oss och checkade ut från vårt hostell i Köpenhamn. Sen gick vi för att köpa frukost på 7-eleven innan vi började köa till bussen.

Buss Köpenhamn–Roedby faerge

Det är inte bara i Sverige och Stockholm man håller på med banarbete för att förbättra för tågtrafiken utan även i Danmark. Därför går det just nu buss mellan Köpenhamn och Roedby faerge. Det är välskyltat på stationen (gula skyltar) så det är inte alls svårt att hitta. Har läst om en del förseningar på bussen när det varit rusningstrafik och senast för ett par veckor sedan hände det kompisar till oss. Det var en av orsakerna till att vi valde att åka redan klockan 07.10 från Köpenhamn. Men också för att komma fram i hyfsad tid till dagens slutmål Frankfurt.

En brun stationsbyggnad med väg utanför.
Här, utanför stationen, avgår bussarna till Roedy faerge.

Jag hade också läst att bussarna kommer lite för utsatt tid och så fort en buss blir full så åker den, därför tänkte vi att det var bra att vara på plats lite tidigt och därmed komma med första bussen. Det mesta hade gått fortare än vad vi räknat med på morgonen så vi var på plats redan en halvtimme innan avgång och då var det en handfull människor före oss i kön. Runt tio i sju rullade första bussen fram, vi kom med, fick sittplatser bredvid varandra och lämnade stationen för tidtabell. Skön buss med bilbälten till alla.

Två barn sitter på ett stationsgolv och äter frukost.
Vi var tidiga så vi hann till och med äta delar av vår frukost inne på stationen innan det var dags att gå ombord på bussen.

Allt rullade på och vi var framme i Roedby redan 30 minuter före utsatt tid.

Tågfärjan mellan Roedeby faerge och Puttgarden

När vi klev av bussen var det 30 meter till plattformen där tåget skulle komma in. Går inte att missa! Eftersom vi var tidiga fick vi vänta en stund i blåsten men så rullade tåget in och vi fick kliva på.

Människor som stpr och väntar på en tågperrong utomhus.
Perrongen i Roedby faerge i väntan på tåget.

Så fort tåget avgick så körde det upp på färjan som skulle ta oss och tåget till Puttgarden. Väl på färjan fick alla kliva av tåget som låstes så det gick bra att lämna av sin packning. Jag kanske inte skulle lämna något direkt värdefullt men skönt att inte behöva släpa runt på smutskläderna på färjan.

En trång passage mellan ett tåg och en vägg.
Det var lite trång att ta sig av tåget och upp på färjan.

Överfarten till Puttgarden tar 45 minuter. Vad vi kunde se fanns det en taxfree-butik, en kiosk med enklare fika, en bufférestaurang och ett annat mat/fika-stället med enkla rätter/fika.

Puttgarden–Hamburg

Tåget rullade av färjan och fortsatte till Hamburg med stopp vi mindre stationen på vägen. Vad vi kunde se fanns inte försäljning på tåget men ok toaletter.

Två tågsäten
Dagens skönast säten var på tåget mellan Roedby faerge och Hamburg.

I Hamburg var vi i tid och hade därmed 45 minuter på oss att byta till nästa tåg. Det gjorde att vi hann gå förbi Mc Donalds för att köpa med oss lite lunch.

Ett barn står framför en gul skylt med massor av liten svart text.
På stationen i Hamburg letade vi febrilt efter stora digitala skyltar som skulle tala om för oss från vilken plattform vårt tåg skulle avgå. Men sen insåg vi att det var dessa (gula för avgång) skyltar som gällde…

Hamburg–Frankfurt am Main

Dagens sista och längsta tågsträcka var mellan Hamburg och Frankfurt. Vi hade fått fyra av sex platser i en kupé som vi först fick dela med en dam och hennes hund och sen med två andra.

Vi fördrev tiden med att spela Yatzy tills vi lyckades tappa bort en tärning (som hittades när vi skulle gå av) och spel/film på våra iPads och telefoner.

Blå sätten där ett barn sitter.
Helt ok säten även till Frankfurt men själva sittdynan var dock lite i kortaste laget.
Två barn spelar Yatzy.
Det var kul tills en tärning mystiskt försvann…

På tåget fanns en restaurangvagn med enklare rätter och fika. I slutet av vår vagn fanns två bra toaletter samt möjligheter till källsortering.

Vi kom fram till Frankfurt strax efter utsatt tid då vi blev stående i 5–10 minuter strax utanför stationen för att invänta ett annat tåg som var i vägen.

En bangård.
När man är så där nästan framme.

Kväll och natt i Frankfurt

Vi gick direkt för att leta upp vårt hotell Pension Alpha. Ett enkelt hotell men med väldigt bra läge nära järnvägsstationen. Vi checkade in och dumpade vårt bagage inan vi gick ut för att äta middag. Vi tog en promenad längs floden Main och hittade ett enkelt ställe där vi kunde sitta ute.

Ett hotellrum.
Pensionat Alph är helt ok för en natt. Nära järnvägsstationen och med familjerum med 4 bäddar.
Usikt från en bro över en flod.
Vi hann med en promenad längs floden Main.
En tallrik med kor och pommes.
Wenn in Deutschland…

Vi var alla lite trötta så vi vände hemåt för att sova. Vi stannar inte i Frankfurt utan i morgon bitti är det dags för oss att fortsätta söder men också väster ut. Next stop Ljubljana!

Tågtider enligt tabell

• Köpenhamn–Roedby faerge (buss): 2:15 hr
  • Roedby faerge–Hamburg (tåg inkl färja): 3:40 hr
  • Hamburg–Frankfurt am Main (tåg): 3:59 hr

2 reaktioner till “Tågsemester 2019 – Köpenhamn till Frankfurt (am Main)

1. Ja det är en lång resa för transporten. Men det är mycket vi människor gör som jorden inte riktigt orkar med. En av många saker är vårt flygande. Och då tänker jag att eftersom vår familj har både tiden och pengarna att ibland välja bort flyget så tycker jag att det är något vi ska göra så ofta som det är möjligt. Vi kommer inte att stanna på marken helt men jag hoppas att ta tåget till Europa ska kännas som förstavalet precis som det gör för oss inom Sverige även om det händer att jag flyger i jobbet även där.

Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.