Tågsemester 2019 – Stockholm till Köpenhamn

Vi vaknade alla tidigt och lite småspända inför vår resa. Eller kanske mest uppspelta. Hur som gjorde det att vi var klarar mer än en timme innan vi hade planerat. Så istället för att klättra på väggarna hemma gav vi oss iväg i förtid.

Först en promenad till tunnelbanan, sen tunnelbanan till Odenplan där vi bytte till pendeltåget som tog oss till Stockholm Södra. För just nu så går inte tågen söder ut från Stockholms Central. Eller jag har egentligen ingen helkoll så några kanske gör det…

När vi kom till Stockholm Södra så tog vi en fika på caféet som ligger i stationshuset och köpte våra rese-Trisslotter. En tradition som Roger tagit in i familjen. Reser vi någon stans så börjar vi resan med att köpa en elelr numera två Trisslotter. Drömmen om att vinna penar till nästa resa… Det blev 60 kr som löstes in mot två nya lotter som också gav 60 kr och två nya lotter men där tog det stopp. Ja ja, vi får fokusera på den här resan istället.

En kvinna står och fyller i biljetter på en tågperrong.
Det gäller att fylla i interrailkorten innan avresa. Vi höll tummarna för att vi gjort rätt men ingen ville se våra biljetter på hela vägen till Köpenhamn..?

20 min sena från Stockholm

Efter lite förvirring på perrongen där tåget åkte förbi två gånger innan de stannade den tredje så kom vi iväg 20 minuter försenade. Vi hade bra platser och fick sitta mitt emot varandra i en fyra med bord i mitten. Från Stockholm var det gott om plats för bagage både i början av vagnen och över våra huvuden. Vi reser med tre rullväskor i kabinstorlek och var sin ryggsäck som ”handbagage”. Vart efter vi passerade ner i landet fylldes det dock på med både människor och packning.

Lunch på tåget

Vi hade tagit med oss pastasallad hemifrån och käkade den på våra platser. Väldigt smidigt och dessutom gott. I restaurangvagnen bredvid vår vagn fanns bland annat mackor och färdiga mat att värma i mikron.

Pastasallad med ägg och bacon!

Framme i Köpenhamn

I höjd med Älmhult i Småland hade SJ kört in hela förseningen och efter att ha fotograferat som galningar på bron över sundet ankom vi till Köpenhamn en minut före tidtabellen.

Ett barn på ett tåg tar kort med sin iPad.
Morris fotar Turning Torso från Öresundsbron.
En tågstation i brunt tegel.
Framme i Köpenhamn!

Annex Copenhagen

Framme i Köpenhamn tog vi en kort promenad bort till vårt förbokade hostel som heter Annex Copenhagen. Här hyr vi ett fyrbäddsrum och än så länge är vi väldigt nöjda.

Efter att ha lämnat packningen gick vi ut en sväng för middag och passade också på att gå förbi stationen igen för att kolla var ersättningsbussarna till Roedby avgår. På tisdag ska vi nämligen åka redan kl 7.10 på morgonen så det känns skönt att ha koll på läget redan nu. Tydliga skyltar så det var inga som helst problem att hitta.

Ett rum med en dubbelsäng och två enkelsängar samt ett skrivord och ett handfat.
Här på Annex Copenhagen ska vi sova två nätter. Ett bra hostel nära stationen.

I morgon Tivoli

Efter fyra matcher av fussball så ska vi nu försöka sova och ladda för en dag på Tivoli.

Två bar spelar foussball.
Heja Sverige!

Tågtid enligt tabell

• Stockholm Södra–Köpenhamn (tåg): 5:22 hr

Följ oss även på Instagram där jag uppdaterar storries dagligen. Kontot heter också Lifsresor.

5 reaktioner till “Tågsemester 2019 – Stockholm till Köpenhamn

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.