Majskidåkning i Åre

Nu sitter vi på tåget på väg hem till Stockholm igen efter en helg i Åre med skidåkning, god mat, minigolf och bad.

Fredag och kvällståg till Åre

I fredags gick jag från jobbet vid lunch, hämtade upp packningen och ungarna och mötte upp Roger på Centralen. Strax efter två avgick vårt tåg mot Sundsvall. Efter några timmar av IPad-spel, pastasallad och Netflix så bytte vi i Sundsvall från SJ till Norrtåg. Mer spel, mer film och en hel del godis var vi så framme i Åre vid 22-tiden.

Efter att ha checkat in på Holiday Club som ligger precis bredvid stationen så somnade vi alla fort.

En Instagramvinst

Jag har ju tidigare berätta att vi vann en övernattning med liftkort på Holiday Clubs Instagramkonto men så kändes en natt lite för kort så vi betalade själva för en natt till. Vi fick bo i ett jättefint rum med utisk både över sjön och upp mot berget. Dubbelsäng för Roger och mig och bäddsoffa för ungarna.

Det var alltså inte Skistar som drev sina liftar den här helgen utan Holiday Club hade hyrt två av dem, VM 8:an och Gondolen, för sina gäster.

Lördag med skidåkning

När vi vaknade på lördagen regnade det. Inte kraftigt men ändå. Vi käkade frukost och gick för att hyra skidor. Vi orkade helt enkelt inte släpa mer än Rogers och mina pjäxor, allas ryggplattor och hjälmar. Lite kul är det ju också att få prova andra skidor.

Logistiken att ta sig till backen var inte så smidig den här helgen, det var helt enkelt inte ordnat, utan det var bara att börja gå den dryga kilometern till backen. Ett bra träningspass i duggregnet. Just där och då undrade Roger och jag vad vi egentligen hade gett oss in på.

Väl framme var värmestugan öppen så där laddade vi om och bytte skorna mot pjäxor innan vi åkte upp i liften. På VM-8:an finns både ”sittstolar” och små kabiner men i lördags fick alla sittstolarna gå tomma. Men vad gjorde det, det var ju ändå ingen liftkö.

Från VM-8:an var pisten Gästrappet öppen för nedfart och det var lite tur att vi visste var backen låg för det var så dimmigt att det nästan var svårt att hitta rätt. Förutom dimman vara det väldigt tungkört även om backen var bättre än vad vi hade vågat hoppas på. Rufus tyckte att Gästrappet räckte bra för honom så han och Roger åkte på där medan jag och Morris hoppade på Gondolen upp på Högzon.

Uppe på Högzon var det om möjligt ännu dimmigare och därifrån var det Störtloppet som gällde för att ta sig ner. Mitt i ungefär lyckades Morris köra ur själva pisten men klarade sig bra. Han var nog mest snopen att den (någorlunda) packade snön försvann under honom.

IMG_7833IMG_2850IMG_5768

Korvgrillning i backen

Restaurangerna i backen hade ju stängt för säsongen men det hade Holiday Club fixat genom att bjuda på korvgrillning istället. Hungriga klämde vi några korvar innan vi tog några åk till. Regnet (och haglet) gjorde sitt tillsammans med det tunga föret och vallarna som hade bildas gjorde det hela lite väl svårt för Rufus.

Skjuts tillbaka till hotellet

Tillbaka i värmestugan kände vi oss nöjda med vår dag, även om det hela nog mer var ett kul äventyr än bra skidåkning. När det sen var dags att ta sig tillbaka til hotellet hade vi tur och en taxi kom precis och lämnade av en familj skidåkare och vi kunde få skjuts tillbaka. Ungarna blev väldigt nöjda över detta. Jag tyckte det var ganska skönt jag också men över 200 kronor kändes lite saftigt.

Lördagen fortsatte

Vi var tillbaka redan vid 2-tiden så även om vi var trötta fanns det ju tid med mer kul saker. Efter dusch och ombyte promenerade vi bort till Åre Bageri. Som tur var så hade det nu slutat att regna och det var gott med lite extra energi.

Efter fikat gick vi tillbaka till Holiday Club för att göra upp om vem som var familjen Lifs minigolfmästare. Det finns en 9-hålsbana upp vid O’Learys på andra våningen på hotellet. En charmig bana även om det nu är ganska sliten och därmed lite svårspelad på sina håll.

I maj är ganska så mycket stängt i Åre. Vintersäsongen är precis slut och det är några veckor kvar tills sommarsäsongen drar igång. Men Werséns vid torget har öppet året runt och där åt vi vår middag. Lika gott som alltid!

Söndag med badfokus och hemresa

Först frukost och sen dags för ungarnas andra stora önskemål inför helgen, bad på Holiday Clubs äventyrsbad. Vi checkade ut innan men man får ändå gratis inträdde till badet.

Efter säkert 100 åk i vattenrutschkanan kunde vi slita oss därifrån och få en sen lunch. Båda ungarna blev väldigt nöjda över att Broken, deras favorit, också hade öppet.

Tåg hem till Stockholm

Tänk vad en helg går fort. Nu har vi bara tre timmar kvar innan vi rullar in på Stockholms Central vid 23-tid. Alldeles för sent för ungarna men vad gör man inte för några sista åk skidsäsongen 2018/2019.

En reaktion till “Majskidåkning i Åre

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.