Dag 2 med Morris i London – akvarium, Big Ben, transportmuseum och regn

Dag två i London var den dagen vi skulle göra stan. Sightseeing och promenerande stod på schemat. Men precis som väderprognosen förutspått så vaknade vi upp till ett regnigt London. Men med övriga två dagar på resan inbokade sedan tidigare så var det liksom inte så mycket att göra något åt. Så med paraply i handen begav vi oss iväg för att uppleva London.

Hop-on-hop-off-buss

Morris ville väldigt gärna åka hop-on-hop-off-buss, dels för att han gillat det i andra städer och dels för att han skulle få åka dubbeldäckare. Jag hade ägnat oproportionerligt mycket tid till att hitta ”rätt” bolag gällande linjer, guidningsspråk, tidtabeller och pris. Trots detta så blev det hela rätt misslyckat. Förstavalet hittade vi inte ens hållplatsen till trots att vi såg bussar åka förbi oss. Var rätt nöjda att jag trots allt inte köpt biljetter innan via nätet. Vi byte bolag och hittade snabbt en hållplats. Där var det dock väldigt mycket folk så vi kom inte ens med första bussen. Försökte sitta på övervåningen men det regnade in. Hittade en plats nere men Morris fick sitta i mitt knä. Ingen guidning på svenska (vilka vi iofs visst) så jag försökte översätta åt Morris. Dock pratade de mest om var vi kunder köpa biljetter av dem till olika turistattraktioner. Hela bussen var igenimmad så det gick inte att se ut. Efter kanske fem hållplatser kom vi till Baker street och där ropade de ut att alla skulle gå av och byta till en buss som stod framför och som hade en kö utanför sig. Där och då la vi ner försöket. Vi bestämde oss för att inte tjura över förlorade pengar utan sprang snabbt ner i tunnelbanan och in på Starbucks och köpte oss var sin varm choklad.

Ett barn framför en tunnelbaneskylt med texten Baker Street.
Ibland får man inse sina misstag och bara start om igen.

Big Ben

Efter det abrupta slutet på bussguidningen bestämde vi oss för att ta tunnelbanan till Londons akvarium Sea Life. På vägen dit så tänkte vi passa på att spana in Big Ben men när vi kom fram insåg vi att han var ju inpackad i byggställningar. Lite snopet men vi var i alla fall ense om att vi kunde bocka av honom från vår lista i alla fall.

Big Ben helt inpackad i byggställningar förutom urtavlan.
Någon stans där innanför finns Big Ben. Morris bestämde att själva uret heter Big Ben medan tornet heter Big Benny. På riktigt heter det dock Elisabeth Tower.

Sea Life London

På bron över Themsen blåste vi nästan bort men klarade oss i alla fall helskinnade till andra sidan där Sea Life London ligger. Eftersom besöket var lite improviserat så hade vi inte köpt biljetter på nätet utan fick köa en stund. Det fanns en massa kombobiljetter att köpa till exempel med London Eye eller Madame Tussauds men vi nöjde oss med akvariet. Mer om vårt besök kommer i ett inlägg längre fram.

Ett barn som tittar in i ett akvarium fullt med drakfiskar.
Morris spanar in drakfiskarna på Sea Life London. En lion fish som de heter på engelska. Ingen klockren översättning…

Lunch vid Covent Garden och ett besök på London Transport Museum

Vi tog tunnelbanan till Covent Garden för lunch. Vi hade hunnit bli rejält hungriga så en omgång revbensspjäll och en hamburgare satt fint på första bästa restaurang. Vi promenerade sendan bort till London Transport Museum. Det påminde en hel del om Spårvagnsmuseet hemma i Stockholm och Morris älskade det. Det är inte jättestort men jag lyckades ändå tappa bort honom flera gånger men som tur var hittade jag honom lika många gånger. Ibland körandes en tunnelbana och ibland på övervåningen i en dubbeldäckare. Mer om vårt besök kommer i ett inlägg längre fram.

Ett barn sitter och kör en modell av ett tunnelbanetåg.
Morris hade kunna spendera en hel dag på London Transport Museum.

Sushi på hotellrummet

Efter en långt dag på stan i London bestämde vi oss för att köpa sushi på Paddington station och ta med upp på hotellrummet. Uppkrypta i sängen med var sin sushi laddade vi sen med Harry Potter #4. För dag tre i London bestod av ett besök på filminspelningsplatsen.

Ett barn ligger på mage på sängen med två sushilådor och två drickor framför sig.
En mysig avslutning på en intensiv dag i London.

2 thoughts on “Dag 2 med Morris i London – akvarium, Big Ben, transportmuseum och regn

1. Så trevligt att träffas häromkvällen! Och kul att fortsätta läsa om ert besök i London. Jag har varit där en hel del i jobbet så därför har det inte blivit att jag åkt dit på semester med familjen. Men med tanke på hur mycket kul det finns för barn att se och göra så blir jag lite sugen… 🙂 Min son skulle också älska London Transport Museum!

Gilla

1. Ja jättekul att träffas! London tycker jag är en mycket bra destination för barn. Finns mycket att hitta på. Och transportmuseet var väl värt ett besök och ligger så smidigt till precis vid Covent Garden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )