Lesothos berg – Maliba lodge

Lesotho är världens högsta land. Eller kanske rättare sagt det land i världen som har högst lägsta punkt. Landets lägsta punkt ligger på  1 400 meter över havet och ligger där floderna Oranje och Makhaleng flyter samman. Som referens kan nämnas att Åreskutans topp ligger på  1 420 meter.

Efter ett par dagar i Lesothos huvudstad Maseru (här kan du läsa om vårt besök där) så packade vi in oss i bilen och körde norrut för att sen vika av in åt landet och upp i bergen. Vårt mål var nationalparken Ts’ehlanyane National Park och vårt boende på Maliba Lodge.

Vägen till Maliba lodge

Vi startade från Maseru direkt efter frukost. Enligt google maps skulle resan ta dryga 2,5 timmar men trots att vi körde på och endast hade ett kort kissstopp så tog resan mer än en timmen längre. Vägarna var dock bra hela tiden och vi njöt av utsikten från bilen – människor, djur och berg i en salig blandning.

Maliba lodge

Efter att vi betalt inträde i nationalparken anlände vi till Maliba och checkade in oss i en av deras river lodges.

Vi skulle stanna tre nätter och ägna dagarna åt att blanda aktiviteter med att ta det lugnt och njuta av den fantastiska omgivningen.

Under våra dagar på Maliba passade vi på att njuta nere vid floden, åka på en utflykt till en närbelägen by, rida upp i bergen, få spabehandlingar, äta gott och bara ta det lugnt.

Boendet

På Maliba lodge finns tre olika boenden. Dels ett dyrare allternativ i forma av dubbelrum i fristående små hus i stil med traditionella lesothohus, sk roundavels och dels en enklare variant av dess. Vi valde det tredje alternativet vilket passar för större sällskap och vi var ju åtta personer. En bit ner i backen från huvudbyggnaden finns fyra större stugor som kallas river lodges.

Vår stuga var i två våningar. Kök, vardagsrum och ett sovrum med badrum och separat toalett på bottenvåningen. En trappa upp fanns tre sovrum med ett badrum och separat toalett.

På bottenvåningen fanns också en större altan och övervåningen en balkong. Båda med utsikt över floden nedanför.

Standarden var enkel men robust och fräsch. Och städning ingick varje dag.

Sovrumsutsikt.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vår river lodge men vasstak.
Vy mot riverlodgerna från floden.
Vy från vår balkong över den för tillfället väldigt torra floden.

Maten

På Maliba lodge finns två restauranger. Första dagen provade vi den enklare bistron med tillhörande bar för lunch. Den enda som var nöjd med maten var Rufus, som å andra sidan var väldigt nöjd. Vi kan i och för sig ha haft otur denna dag men resten av våra måltider åt vi på huvudrestaurangen där vi var betydligt mer nöjda.

Eftersom det inte fanns något annat restaurangalternativ i närheten hade vi bokat ett frukost- och middagspaket. För lunch var tanken att vi kanske ville göra en längre utflykt eller köpa med oss en pickninck men det föll sig att vi även åt alla luncher på Maliba. Det fanns oftas tre rätter att välja på varav en vegitarisk.

Frukosten var bra och förutom en mindre buffé fick man beställa från en frukostmeny som bland annat innehöll omellet och fattigariddare.

I vårt matpaket ingick en trerätters middag varje kväll. Det fanns två olika rätter att välja på. Maten var lite variernade standart från helt ok till väldigt god.

Det fanns dock ingen barnmeny så det var inte helt lätt att få Rufus att äta men köket hjälpt till och ungarna kund till exempel få glass till efterrätt istället för mer ”vuxensmaker” från menyn.

Det absolut bästa med restaurangen var dess utsikt. Till middagen var det mörkt men på lunch satt vi ute på terassen och lät oss hänföras.

Här intogs luncherna.
En av middagarnas huvudrätt.
Utsikten från restaurangen var underbar.

Maliba Spa

Roger och jag passade också på att prova Malibas spa. Vi bokade 60 minuter var, Roger tog 30 min fotmassage och 30 min huvud/nacke/axlar och jag valde hot stone massage. Vet inte riktigt hur jag tänkte när det var över 30 grader ute och spat låg i ett tält i trädgården. Men för att jag inte skulle frysa hade det också passat på att tända en kamin inne i behandlingsrummet. Jag gillar i och för sig värme och hatar att frysa när jag får massage men Roger tyckte det var på gränsen.

Jag har fått hot stone massage en gång tidigare i Kuala Lumpur. Den gången var det varma stena inlindade i linnedukar som trycktes med olika styrka runt om på kroppen och sedan lades på kroppen och värmde upp inför ”vanlig” massage med händerna. Den här gången användes stenarna att massera med. Olika upplevelser men båda sköna på sitt sätt.

Spat var i övrigt väldigt fint, personalen kompetent och istället för våra 60 minuter höll de på i 1 timme och 45 min (för samma pris). Två nöjda och avslappnade småbarnsföräldrar gick därifrån i duggregnet. Det första i området på två (!) år, däremot har det snöat. Att det ändå är så grönt beror på allt smältvatten som kommer högre upp från bergen.

Spa i tält med kamin och 30+ grader utomhus.

Så reser vi vidare mot Sydafrika

Så var våra dagar i bergen och Lesohto slut. Det var  dags att åka vidare mot Sydafrika. Vi hade en fligth bokad från staden Blomfontein i Sydafrika till Kapstaden. Från Maliba körde vi via gränskontrollen i Ficksburg. Det gick väldigt smidigt, både att passera gränsen och körningen, så vi var framme i god tid på flygplatsen. Vi lämnade hyrbilen, käkade lunch, checkade in, fikade och boardade. En och en halv timme senare var vi framme i Kapstade. Ny hyrbil och sen iväg till vårt AirBnB-boende i Camps bay.

Mitt nästa blogginlägg kommer att handla om de aktiviteter vi hittade på under våra dagar på Maliba.

Vilka färger!
Där nere skymtas Maliba lodge.

Det här inläggen är en del från vår resa i Sydafrika och Lesotho under hösten 2017. Fler inlägg hittar du under taggen Sydafrika/Lesotho 2017.

4 thoughts on “Lesothos berg – Maliba lodge

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )