Estland – land 1 på vår road trip runt halva Östersjön

• Tid: juli 2017
  • Barnens ålder: 4 & 7 år

Färja till Tallinn

Sommarens bilsemester, som för övrigt är vår första riktiga bilsemester, startade med att  vi åkte båt. Från Stockholm tog vi färjan över till Tallinn. Vi lyxade oss inte med någon stor och fin hytt utan nöjde oss med en insider fyrbäddshytt vilket var precis vad vi behövde. Till middagen hade vi bokat plats i Grillrestaurangen och åt en ganska medelmåttig måltid och efter en promenad runt båten hamnade vi ganska snart i lekrummet.

Fantastiskt att glida igenom Stockholms skärgård.
20170703_191709
Äntligen är familjen Lif påväg.

Lekrummet var stort och hade personal som gjorde olika aktiviteter med ungarna, så som lekar och ansiktsmålning. Jag och Roger passade då på att turas om att gå en sväng i taxfreen.

Efter en helt ok natts sömn så åt vi en, inte ens medelmåttig, frukost innan vi körde i land i Estland – första landet på vår roadtrip.

Tallinn – ett kallt välkomnande

I Tallinn bode vi på ett hotell precis vid centralstationen. Stort familjerum, hyfsat pris och bra läget. På ett par minuter var man innanför ringmuren till gamlastan.

Första dagen i Tallinn bjöd inte direkt på ett varmt välkomnande utan på hällregn. Inget lätt sommarregn utan översvämningsregn. Planen var att bekanta oss till fots med staden men planerades snabbt om till ett museum. Vi åkt till Estlands sjöfartsmuseum Flyghamnen. Ett riktigt lyckats val för både vuxna och barn. Så lyckat att jag tänker skriva ett separat inlägg om det.

Estlands sjöfartsmuseum Flyghamnen ligger i en gammal hangar precis vid havet.

Till kvällen tittade solen fram och vi fick en trevlig promenad in i gamlastan som avslutades med middag på Rådhustorget.

En välkänd vy från Rådhustorget i gamla Tallinn.

Vår andra dag i Tallinn började vi med en promenad längst stadens ringmur och även en kort promenad uppe på den. Efter det hade vi bestämt oss för att åka en guidad busstur för att få en överblick av staden. Planen var att kliva på nedanför Estoniamonumentet (Estonia som i båten) men vi lyckades aldrig hitta hållplatsen. Det var en så kallad Hop-on-hop-off-tur så man skulle kunna gå på var som men tillslut gav vi upp och  promenerade bort till startplatsen istället. I ärlighetens namn var nog inte gudingen på turen någon höjdare. Väldigt mager och osammanhängande och flera gånger så bröt den mitt i en mening men vi fick i alla fall en överblick. När vi, efter en timme, hoppade av igen begav vi oss in i de nyare delarna av Tallinn. Vi besökte bland annat gallerian Solaris och varuhuset Stockmann men fann inget i vår smak att shoppa. Vi avslutade dagen tillbaka i gamlastan med god middag på restaurang Farm.

Här kunde man få ta sig en kort promenad upp på ringmuren. Gratis för barnen och 2€ per vuxen.
Ungarna tyckte det var spännande att sitt högst upp och längst fram på dubbeldeckaren. Jag tror faktiskt de var mer nöjda med guideturen än vad vi vuxna var.
20170705_190104
Det här med matfotografering är inte det lättaste men god mat var det i alla fall på restaurang Farm i gamla Tallin.
20170705_200545
Vissa vyer av Tallinn känns hämtade ur en saga.

Efter två nätter i Tallinn var det så dags att åka vidare men innan vi lämnade staden så besökte vi deras friluftsmuseum. Koncepten är ungefär som Skansen, där man flyttat dit gamla hus och gårdar från olika delar av Estland. Vi tittade på en smedja, en skola, en bondgård, en brandstation och köpte karameller i en lanthandel. Området var mer utspritt än Skansen så vi tog en tur med häst och vagn för att se mer. Ingen av de guider som fanns utplacerade i husen pratade engelska och ungarna var inte riktigt på rätt humör för den här typen av museum men har man tid över i Tallinn så tycker jag att det kan vara värt ett besök.

20170706_110852
Fyra karameller av varje sort inhandlades.
20170706_112238
Ett härligt sätt att ta sig runt på friluftsmuseet.

Pärnu – Estlands badort nummer ett

Natt fyra och fem på vår roadtrip tillbringade vi i Pärnu, rakt söder om Tallinn, inne i Rigabukten. Pärnu är en sommarstad men många spahotell och en fantastisk sandstrand. Nu var ju inte våra dagar i Pärnu fulla med sol så något bad i havet blev det tyvärr inte. Men stranden är ändå värt sitt besök så vi packade matsäck och tillbringade några timmar där i alla fall. Ungarna behövde dock få sitt badbehov stillat så vi besökte äventyrsbadet på Tervise Paradiis. Helt ok bad som hade attraktioner för båda våra barns åldrar.

På väg mellan Tallinn och Pärnu tog vi omvägen via Haapsalu. Framförallt för att köra mindre vägar och få se lite mer. Lunch och glass blev det i denna gulliga stad.
20170707_150331
Även om vädret inte var på topp i Pärnu så tillbringade vi ändå lite tid på stranden med bland annat picknick.
Ungarna lyckades övertalas oss till detta också.

I Pärnu bodde vi i ett gulligt Airbnb-boende i ett av de gamla trähusen. Förutom vårt så fanns det många fina hus att titta på. Hade vädret varit bättre dvs badvänligare så hade vi gärna stannat ett par dagar till men efter två nätter åkte vi vidare mot Lettland.

Vårt fina boende i Pärnu. Promenadavstånd till strand och restauranger.

Innan vi passerade gränsen hann vi med ett fikastopp i något som hette Kabli. Här fanns en jättefin sandstrand och solen hade äntligen tittat fram. Men efter det var det dags att passera gränsen mot nästa land på vår roadtrip. Lettland nästa!

I Kabli hittade vi en mycket fin sandstrand.
Next stop, Latvija!

One thought on “Estland – land 1 på vår road trip runt halva Östersjön

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )